Experimenty s Vernierem v projektu TIME

logo TIME

Metodické listy vznikly na Gymnáziu Teplice v projektu TIME (EHP-CZ07-ICP-2-133-2015)
Kontakt na autora: Pavel Böhm (bohm@edufor.cz)


1. Jsou semena hrachu z obchodu živá?
V této úloze změříte biologickou aktivitu semen hrachu: a) suchých, b) namočených do vody, c) zchlazených pomocí vody s ledem a d) opět zahřátých na pokojovou teplotu.
  logo PDF   metodický materiál


2. Pozná spektrometr panenský olivový olej?
Pomocí spektrometru odlišíte od sebe méně kvalitní olivový olej z pokrutin a panenský olivový olej.
  logo PDF   metodický materiál


3. Kyslík v plicích
Jaká je koncentrace kyslíku v plicích? Mění se koncentrace kyslíku při zadržení dechu? Může vůbec fungovat dýchání z úst do úst?
  logo PDF   metodický materiál


4. Změna hmotnosti při chemické reakci
Při reakci kyseliny octové se sodou uniká oxid uhličitý. Dá se hmotnost vzniklého oxidu uhličitého vypočítat? Je ztráta hmotnosti způsobená unikajícím plynem měřitelná citlivými vahami?
  logo PDF   metodický materiál


5. Změna tlaku při chemické reakci
Při reakci kyseliny octové se sodou vzniká oxid uhličitý. Probíhá-li reakce v uzavřené nádobě, způsobí vznikající oxid uhličitý nárůst tlaku. To je základem „bomby“ vyrobené z octa, sody a kindervajíčka. Dá se nárůst tlaku předem odhadnout výpočtem?
  logo PDF   metodický materiál


6. Jak rychle se vypařuje voda z hrnku s horkým čajem?
Kolik vody se vypaří z hrnku s horkým čajem za 100 sekund? Jak moc zpomalíme ochlazování, pokud vypařování zamezíme?
  logo PDF   metodický materiál


7. Dokážete správně odhadnout změny teploty?
Jak se změní teplota teploměru, když na něj budeme foukat? Co když místo foukání budeme teploměr ovívat sešitem? Změní se něco, když teploměr předtím namočíme do vody?
  logo PDF   metodický materiál


8. Jak se mění tlak s výškou ve vzduchu a s hloubkou ve vodě?
Pomocí citlivého tlakového senzoru změříte rozdíl tlaku vzduchu nad hlavou a u nohou a také hydrostatický tlak v různých hloubkách.
  logo PDF   metodický materiál


9. Jak souvisí změny pohybu s působící silou?
Abychom předmět uvedli do pohybu (nebo obecně jeho pohybový stav změnili), musíme na něj působit silou. Co naměříme, pokud na siloměr zavěsíme závaží a budeme s ním pohybovat nahoru a dolů a) rychle, nebo pomalu, b) ve vodě, nebo ve vzduchu?
  logo PDF   metodický materiál